• Meer dan 80 jaar service
  • Altijd persoonlijk contact
  • Flexibel en meedenkend

Logo is geen brand




29 januari 2018

“Ik heb een logo nodig. Wat kost dat?”

Een vraag die ik wekelijks in mijn inbox krijg en waar geen algemeen antwoord op bestaat en derhalve geen prijs aan gehangen kan worden. Het logo is een onderdeel van de identiteit en deze is zo uniek als het bedrijf zelf.

In deze blog leg ik uit wat een logo precies is en hoe je met een communicatiebureau dit traject op kun pakken.

BRAND

Brand is een gevoel, dat mensen hebben over jou; over je als ondernemer. Een gevoel dat je klanten hebben als ze van je iets kopen of een dienst door je laten uitvoeren. (we hebben ook personal branding, maar de toelichting daarop komt een andere keer). En dat gevoel maakt jou uniek en biedt een reden, waarom mensen zaken met je blijven doen. Het hebben van dit gevoel is noodzakelijk voor een succesvole onderneming. Het is de ziel van de onderneming!

 

IDENTITEIT

Indien het gevoel goed zit - en het maakt daarbij niet uit of je bloemen verkoopt, ijsje schept of een interieur design-advies geeft - heb je al snel de behoefte om over je activiteiten te vertellen. En het gevoel daarbij ergens vast te leggen en mee te nemen in je verhaal. Dat heet het creëren van een visuele identiteit: Een gezicht van je brand. Als je in de ogen kijkt van je visuele identiteit, zie je de spiegeling van de ziel. En dat gevoel moet kloppen!

 

BRAND MANUAL HUISSTIJL & LOGO MANUAL

De middelen en producten die je gaat gebruiken om de identiteit vorm te geven hangt puur af van je corebusiness. Je kunt het zo gek maken als je wilt; van online-presentatie tot de stickers op je fiets. Maar een logische stap is om te starten met het vastleggen van de identiteit. Daar hoort uiteraard een handtekening bij. Een merk, dat we veelal een logo noemen. Deze visuele identiteit speelt een rol binnen je marketing, maar daar hebben we het andere keer over.

Het vastleggen van de identiteit doen we door middel van een brand-manual. Daarin beschrijven we het gevoel, waar we het over hadden. Naast dit gevoel hebben we het hier ook over de doelgroep, de tone-of-voice en over het logo. Dit wordt beschreven in logomanual en naast kleuren, maten en gebruiksvoorwaarden wordt het basisgebruik van een logo uitgewerkt en toegepast in een huisstijl. Vaak gaat het om visitekaartjes, enveloppen, briefpapier, en het gaat tegenwoordig ook over de email handtekening, omslagfoto op facebook, of bijvoorbeeld bij een pen. Hieraan kun je een ingewikkelde strategie verbinden of het eenvoudig houden en met de begeleiding van jouw identiteitsontwikkelaar simpel met wat je nodig hebt, beginnen.

 

TOT SLOT

Het bovenbeschreven traject is niet bedoeld om je af te schrikken, maar om je goed laten nadenken over wat jij wilt uitstralen en wat je daarvoor echt nodig hebt. Voor alle genoemde fases kun je aparte bedrijven inschakelen, van te voren analyses en onderzoek doen en er landelijke campagnes aan koppelen. Daar is niks mis mee als je een grote brand wilt worden en daar budget voor hebt. Indien je een zelfstandige ondernemer bent, en weet wat je wilt, kan een grafischontwerper met een goed gevoel voor identiteitsontwikkeling je bij het hele traject, of bepaalde onderdelen daarvan, prima bij staan.

 

Hierbij nog paar tips voor dat je begint:

  • Laat je adviseren, laat je begeleiden en volg vooral je gevoel!
  • Maak duidelijk waarom klanten zaken met je zullen willen doen.
  • Ga met je brandspecialist / grafisch vormgever / identiteitsontwikkelaar / art director (zij zijn tegenwoordig verstopt achter diverse namen) eerst een kop koffie of een borrel drinken en leer elkaar beter kennen.
  • Je identiteit vertegenwoordigt jouw bedrijf op de momenten, dat jij er niet bent.
  • Brand is geen logo en de website is slechts één van de producten van de visuele identiteit.
  • Er bestaat geen standaard prijs.
  • Je kunt het niet voor de helft doen of sommige stappen overslaan
  • Oefen met grote merken en probeer te ervaren wat voor type gevoel je er bij hebt
  • Maak een moodboard